-->

5 Tips Mengoptimumkan Prestasi Komputer atau Komputer

5 Tips Mudah Mengoptimumkan Prestasi Komputer atau Komputer - Bagi sesetengah orang yang setiap hari bekerja dengan komputer, mungkin atau hanya sering mengalami masalah komputer yang kelihatan lambat atau lazim menyebutnya perlahan. Banyak cara mudah yang boleh dilakukan untuk mengatasi komputer lambat, tetapi sering kali kita mengabaikan dan salah satu petua yang sering diabaikan adalah fail sampah yang masih tersimpan, tentu saja ia dapat menghalang prestasi komputer.
5 Tips untuk Optimumkan Kinerja Komputer atau Komputer -
Dengan penghambatan prestasi komputer, secara automatik akan terhalang juga kerja kita apabila menggunakan komputer. Sebenarnya banyak tip untuk mengatasi pc perlahan, kerana penulis itu akan memberikan beberapa petua yang paling sering mengabaikan pengguna komputer.
5 Tips Mengoptimumkan Prestasi Komputer atau KomputerBeberapa petua di bawah boleh dilakukan sendiri, bukan hanya mengoptimumkan prestasi komputer, komputer riba boleh kerana ia mempunyai sistem yang sama.
1. Kekuatan Cakera Penuh PenuhKapasiti ruang bebas pada hard disk sangat mempengaruhi prestasi komputer. Sekiranya cakera keras penuh, terutamanya pada cakera C yang biasa digunakan sebagai pemacu sistem, maka jelas menghalang prestasi komputer. Untuk menjadi lebih selamat, cuba berikan sekurang-kurangnya 20% ruang kosong pada pemacu sistem.
Juga sering dilakukan Defragment pada cakera keras, kerana dengan berbuat demikian, cakera keras akan membaiki dan merapikan fail yang tidak sesuai.
2. Imbasan Vvirus secara berkalaSeperti yang diketahui, virus di komputer sangat berbahaya. Virus di komputer boleh merosakkan sistem yang ada, jadi sesetengah program tidak dapat berjalan dengan betul. Malah dalam sesetengah kes, virus boleh memadam fail fail penting kami. Oleh itu, anda harus selalu mengimbas virus untuk memastikan komputer anda selamat dari virus, banyak aplikasi antivirus yang baik, tetapi nasihat saya jika rakan saya Windows 10 boleh menggunakan Windows anti-virus lalai, iaitu Windows Defender.3. Nyahpasang Aplikasi Tidak PerluAplikasi sememangnya boleh memudahkan pengguna komputer, tetapi bagaimana jika aplikasi ini jarang atau tidak digunakan sama sekali? Tip pertama ini ialah untuk membuang atau menyahpasang aplikasi yang tidak diperlukan, ia bertujuan untuk meringankan sistem, kerana tidak mustahil aplikasi berjalan pada skrin belakang walaupun kami tidak membukanya.
Di samping itu, mengeluarkan aplikasi juga boleh memberikan ruang kosong tambahan pada cakera keras dan boleh dimuatkan dengan aplikasi lain yang lebih diperlukan.
4. Menaik taraf RAMPerlu diingati komponen Memory Access Random (RAM) mempunyai peranan yang sangat penting dalam menjalankan aplikasi multitasking atau secara serentak dalam satu masa. Kapasiti RAM minimum boleh menghalang prestasi komputer dalam menjalankan multitasking, apatah lagi digunakan untuk menjalankan banyak aplikasi berat secara serentak.
Oleh itu, anda boleh mencuba RAM upgradig, tetapi pastikan terlebih dahulu memeriksa apa peranti anda dapat dikompilasi jika menambahkan RAM baru atau sebaliknya. Anda boleh membeli RAM pada harga murah, terakhir saya lihat untuk 2 GB RAM hanya 80 ribu.

5. Pasang semula Sistem PengoperasianPasang semula adalah langkah terakhir jika 4 petua pada komputer anda masih tidak optimum kerana sistem sudah rosak atau yang lain. Memasang semula atau memasang semula bermakna semua program atau sistem akan dipadam dan digantikan dengan bru, dengan cara ini program atau virus sera yang rosak akan dipadamkan akan dipadamkan dari komputer anda. Pastikan sebelum anda memasang semula fail penting pertama ke cakera keras.

0 Response to "5 Tips Mengoptimumkan Prestasi Komputer atau Komputer"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel